Prof. Dr. Arlindo Machado [ arlimach@uol.com.br ]

Projeto 1: O livro eletrônico (Apoio CNPq)

Projeto 2: A televisão digital



é professor do Programa de Pós-graduação em Comunicação e Semiótica da PUC-SP e do Dept. de Cinema, Rádio e Televisão da Universidade de São Paulo. Seu campo de pesquisas abrange o universo das chamadas "imagens técnicas", ou seja, daquelas imagens produzidas através de mediações tecnológicas diversas, tais como a fotografia, o cinema, o vídeo e as atuais mídias digitais e telemáticas. Sobre esses temas, publicou os livros Eisenstein: Geometria do Êxtase (Brasiliense), A Ilusão Especular (Brasiliense), A Arte do Vídeo (Brasiliense), Máquina e Imaginário: o Desafio das Poéticas Tecnológicas (EDUSP), El Imaginario Numérico (Eutopias, Valência), Video Cuadernos (Nueva, Buenos Aires), Pré-cinemas & Pós-cinemas (Papirus), além de inúmeros artigos em revistas como Dispositio, The Independent, Chimaera, Acta Poetica, Epipháneia, World Art, Leonardo etc. É também co-autor de Os Anos de Autoritarismo: Televisão e Vídeo (Zahar) e Rádios Livres: a Reforma Agrária no Ar (Brasiliense). Foi crítico de fotografia e vídeo na Folha de São Paulo durante o período 1984-86. No terreno das artes, foi curador da exposição Arte e Tecnologia (MAC, São Paulo, 1985), Cinevídeo (MIS, São Paulo, 1982, 1983), A Arte do Vídeo no Brasil (MAM, Rio de Janeiro, 1997), Arte e Tecnologia (Instituto Cultural Itaú, São Paulo, 1997) e O Trabalho do Artista (Instituto Cultural Itaú, São Paulo, 2000). Organizou várias mostras de arte eletrônica brasileira para eventos internacionais como Getxoko III (Bilbao), Arco'91 (Madri), Art of the Americas (Albuquerque) e Brazilian Video (Washington). Participou do corpo de jurados de festivais tais como Videobrasil (São Paulo), BHZVideo (Belo Horizonte), Bienarte (Córdoba) e Artes Electrónicas (Buenos Aires). Dirigiu seis filmes de curta-metragem em 16 e 35 mm e três trabalhos de multimídia em CD-ROM. Recebeu o Prêmio Nacional de Fotografia da FUNARTE, em 1995.

 

Curriculum abstract

Arlindo Machado received his PhD in Communication and Semiotics from the Catholic University of São Paulo. Currently, he is professor of the
Department of Cinema, Radio and Television at the University of São Paulo, and of the Graduate Program of Communication and Semiotics at the Catholic University of São Paulo. His interests and researches concerns the field of the so called "technical images", that means, the images produced through the mediation of machines and devices, inside industrial environments: photography, cinema, video, television, multimedia and networked media. He has published several books on the subject: Eisenstein: Geometry of the Ecstasy, The Specular Illusion:
A Theory of Photography, The Art of Video, Machine and Imaginary: the Challenge of the Technological Poetics, Pre-cinemas & Post-cinemas, besides a number of articles in journals and magazines such as Dispositio, The Independent, Chimaera, Acta Poetica, Epipháneia, World Art, Leonardo etc. He is also co-author in the books The Years of Authoritarianism: Television and Video and Free Radios: the Agrarian Reform on the Waves. He wrote critique of photography and video in the newspaper Folha de Sao Paulo from 1984 to 1986. In the Fine Arts ground, he was the curator of the exhibitions Art and Technology (Museum of Contemporary Art, Sao Paulo), Cinevideo (Museum of Image and Sound, Sao Paulo), The Art of Video in Brazil (Museum of Modern Art, Rio de Janeiro), Art and Technology (Itau Cultural Institute, São Paulo) and The Artist's Work (Itau Cultural Institute, São Paulo, 2000). He also selected samples of Brazilian electronic art for international exhibitions such
as Getxoko III (Bilbao), Arco'91 (Madrid), Art of the Americas (Albuquerque) and Brazilian Video (Washington), and was a member of the jury in festivals such as Videobrasil (São Paulo), BHZVideo (Belo Horizonte), Bienarte (Cordoba) and Artes Electronicas (Buenos Aires). He directed six 16 or 35 mm short films, three CD-ROM multimedia applications and colaborated in several television programs. In 1995, he got the National Prize in Photography.