Prof. Dr. Arlindo Machado [ arlimach@uol.com.br ]
Projeto 1: O livro eletrônico (Apoio CNPq)
Projeto 2: A televisão digital
é professor do Programa de Pós-graduação em Comunicação
e Semiótica da PUC-SP e do Dept. de Cinema, Rádio e Televisão
da Universidade de São Paulo. Seu campo de pesquisas abrange o universo
das chamadas "imagens técnicas", ou seja, daquelas imagens produzidas
através de mediações tecnológicas diversas, tais
como a fotografia, o cinema, o vídeo e as atuais mídias digitais
e telemáticas. Sobre esses temas, publicou os livros Eisenstein: Geometria
do Êxtase (Brasiliense), A Ilusão Especular (Brasiliense), A Arte
do Vídeo (Brasiliense), Máquina e Imaginário: o Desafio
das Poéticas Tecnológicas (EDUSP), El Imaginario Numérico
(Eutopias, Valência), Video Cuadernos (Nueva, Buenos Aires), Pré-cinemas
& Pós-cinemas (Papirus), além de inúmeros artigos em
revistas como Dispositio, The Independent, Chimaera, Acta Poetica, Epipháneia,
World Art, Leonardo etc. É também co-autor de Os Anos de Autoritarismo:
Televisão e Vídeo (Zahar) e Rádios Livres: a Reforma Agrária
no Ar (Brasiliense). Foi crítico de fotografia e vídeo na Folha
de São Paulo durante o período 1984-86. No terreno das artes,
foi curador da exposição Arte e Tecnologia (MAC, São Paulo,
1985), Cinevídeo (MIS, São Paulo, 1982, 1983), A Arte do Vídeo
no Brasil (MAM, Rio de Janeiro, 1997), Arte e Tecnologia (Instituto Cultural
Itaú, São Paulo, 1997) e O Trabalho do Artista (Instituto Cultural
Itaú, São Paulo, 2000). Organizou várias mostras de arte
eletrônica brasileira para eventos internacionais como Getxoko III (Bilbao),
Arco'91 (Madri), Art of the Americas (Albuquerque) e Brazilian Video (Washington).
Participou do corpo de jurados de festivais tais como Videobrasil (São
Paulo), BHZVideo (Belo Horizonte), Bienarte (Córdoba) e Artes Electrónicas
(Buenos Aires). Dirigiu seis filmes de curta-metragem em 16 e 35 mm e três
trabalhos de multimídia em CD-ROM. Recebeu o Prêmio Nacional de
Fotografia da FUNARTE, em 1995.
Curriculum abstract
Arlindo Machado received his PhD in Communication and Semiotics from the Catholic
University of São Paulo. Currently, he is professor of the
Department of Cinema, Radio and Television at the University of São Paulo,
and of the Graduate Program of Communication and Semiotics at the Catholic University
of São Paulo. His interests and researches concerns the field of the
so called "technical images", that means, the images produced through the mediation
of machines and devices, inside industrial environments: photography, cinema,
video, television, multimedia and networked media. He has published several
books on the subject: Eisenstein: Geometry of the Ecstasy, The Specular Illusion:
A Theory of Photography, The Art of Video, Machine and Imaginary: the Challenge
of the Technological Poetics, Pre-cinemas & Post-cinemas, besides a number
of articles in journals and magazines such as Dispositio, The Independent, Chimaera,
Acta Poetica, Epipháneia, World Art, Leonardo etc. He is also co-author
in the books The Years of Authoritarianism: Television and Video and Free Radios:
the Agrarian Reform on the Waves. He wrote critique of photography and video
in the newspaper Folha de Sao Paulo from 1984 to 1986. In the Fine Arts ground,
he was the curator of the exhibitions Art and Technology (Museum of Contemporary
Art, Sao Paulo), Cinevideo (Museum of Image and Sound, Sao Paulo), The Art of
Video in Brazil (Museum of Modern Art, Rio de Janeiro), Art and Technology (Itau
Cultural Institute, São Paulo) and The Artist's Work (Itau Cultural Institute,
São Paulo, 2000). He also selected samples of Brazilian electronic art
for international exhibitions such
as Getxoko III (Bilbao), Arco'91 (Madrid), Art of the Americas (Albuquerque)
and Brazilian Video (Washington), and was a member of the jury in festivals
such as Videobrasil (São Paulo), BHZVideo (Belo Horizonte), Bienarte
(Cordoba) and Artes Electronicas (Buenos Aires). He directed six 16 or 35 mm
short films, three CD-ROM multimedia applications and colaborated in several
television programs. In 1995, he got the National Prize in Photography.